maandag 2 juli 2012

Zomer? Kom naar Arnhem

Het zomerseizoen is in volle gang. Net als elke stad trekt Arnhem aan vakantiegangers: kom maar hier! Hier is het leuk, hier is het te doen!
Denk je dat we de laatste jaren hard bezig zijn om Arnhem toeristisch op de kaart te zetten, moet je deze tip van een vriendin zien:

http://www.filminnederland.nl/film/arnhem-en-omstreken (Geduld: het duurt even voordat het filmpje start. Je kunt ook op onderstaande afbeelding klikken).

Promotiefilmpje voor Arnhem, 1919.
Bron: Filminstituut EYE, www.eyefilm.nl

De beelden van dit promotiefilmpje van Arnhem (en omstreken) in 1919 vind ik om te smullen. Arnhem staat er mooi op. De sfeer: een prachtige oude stad met veel luisterrijke natuur. Een heerlijke plek voor toeristen om te 'verpozen', zoals dat toen werd genoemd.

Toerisme is goed voor de stad: er wordt geld mee verdiend en het genereert aandacht. Maar aantrekkelijk zijn en blijven is een eeuwigdurend proces van slim aansluiten bij de steeds veranderende wensen van mensen. Het is hard werken om toeristen naar je stad te geleiden als je niet een ijzersterk profiel hebt zoals Amsterdam en Maastricht.
Onze oude krakers zoals Burgers' Zoo, het Openluchtmuseum en het natuurschoon van de Veluwe brengen niet genoeg mensen in de binnenstad. Dus wordt sinds enige tijd een ander sterke punt van onze stad, uitgaan en winkelen, aan de man gebracht. Niet voor niets, we werden enkele jaren geleden prompt 'binnenstad van het jaar'. En dan kan je ook nog flaneren langs onze Rijn. Cultuur: hebben we ook volop. Musea, theaters, Musis... en het modekwartier begint te leven.
Maar ook dat zijn aantrekkelijke zaken voor een dagje uit. Uit een onderzoek van het Regionaal Bureau voor Toerisme KAN blijkt dat in 2007 ongeveer 65% van de bezoekers dagjesmensen was. De toeristenbranche houdt vakantiegangers graag langer vast in de stad.

Daar moet je dus een plan voor maken. RTB KAN heeft een profiel van de stad gemaakt. Naast natuur, funshoppen, cultuur en historie - de Slag om Arnhem wordt langzaamaan ontdekt als toeristisch evenement - biedt Arnhem creativiteit. Dus volgen er evenementen die in de breedste zin creativiteit uitdragen. Van ModebiĆ«nnales tot Free Your Mind en Living Statues: van alles wordt geprobeerd. Het een lukt beter dan het andere.

Maar wat de ene toerist leuk vindt, doet de andere vluchten. Dus: denken we in doelgroepen en sluiten we aan bij trends. Uit de mix van alle attracties die dat oplevert moet zo'n mooi beeld van Arnhem in de hoofden van potentiĆ«le bezoekers kruipen, dat ze besluiten om in die stad eens een paar dagen rond te banjeren.
Dan moeten ze ergens slapen. Hotels bouwen! Hotel Arnhem Centraal is er bij gekomen, naast het station en tegenover de Korenmarkt. Handig voor stappers. Vanaf volgende maand staat er een Modehotel in het Modekwartier.
De stad moet zichzelf steeds weer uitvinden. In 1919 kon je het redden met stadsschoon, historie en natuur, in 2012 komt er meer bij kijken. Ik kijk met bewondering naar het harde werk en de creativiteit van de mensen in de toeristenbranche.
En in 2110 smullen Arnhemmers van onze filmpjes.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten