zondag 12 februari 2012


Herinnering aan Presikhaaf  

Een deel van mijn jeugd heb ik in Presikhaaf gewoond, niet ver van Winkelcentrum Presikhaaf. Het was in de jaren zestig de eerste shopping mall in Europa. Zo modern en uitzonderlijk, dat je geregeld groepen sjiek geklede heren door het winkelcentrum zag lopen. Ze keken veel naar boven. Waarschijnlijk architecten in opleiding. Mij zei dat niets. Ik was nog klein.
Voor mij was het winkelcentrum kijken naar wondermooie raceautootjes in de vitrine van de speelgoedzaak - ik weet de naam niet eens meer. Als ik genoeg geld had gespaard, kocht ik er één.
Toen ik wat ouder werd haalde ik, net als andere jongens uit de wijk, bij Hagen de gedrukte Top 40 van Veronica, at ik met vriendjes een broodje kroket bij Broodje Hermoza en hingen we ’s zomers op de bankjes. Stiekem al naar mooie meiden kijken.
Ach Presikhaaf…. Tussen kerst en nieuwjaar over de straten zwerven met vuurwerk. Op zondagochtend mijn hond uitlaten in park Presikhaaf. Voetballen op het veldje achter ons huis, en natuurlijk bij Eendracht. Allemaal onlosmakelijk verbonden met Presikhaaf.

Vorig jaar kwam ik voor een interview bij Theo Matser thuis. Hij is de zoon van Chris Matser, oud-burgemeester van Arnhem in de periode net na de oorlog tot 1969. Chris Matser was zeer geliefd - een jongen van het volk - en was driftig bezig de stad, die na de Slag om Arnhem in 1944 voor een deel in puin lag, weer op te bouwen. Een van zijn kunststukjes was de bouw van de wijk Presikhaaf. In de jaren vijftig ontstond deze wijk vol nieuwbouwhuizen en -flats, brede straten en veel groen. Het was er schoon.
Het ontroerde mij dat Theo nu in de wijk woont die zijn vader uit de grond heeft gestampt.

Ik was Presikhaaf lang uit het oog verloren. Mijn ouders verhuisden op een gegeven moment en ik had er niets meer te zoeken.
Maar sinds het interview met Theo kom ik er soms weer. Even kijken hoe het winkelcentrum erbij ligt. Even door mijn oude straat lopen. Tot mijn vreugde zie ik dat de gemeente Arnhem er hard aan werkt om Presikhaaf, dat enigszins verrommeld was, weer mooi te maken. Dat verdient deze wijk. Theo Matser weet daar alles van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten