woensdag 15 februari 2012


Arnhemse beul of Arnhems gebakje?

Een berichtje in dagblad De Pers, 19 januari 2012: ‘Gert-Jan Verbeek is ook bokser geweest. Hij werd één keer knock out geslagen. De Arnhemse beul Holthus was toen zijn tegenstander’. Dit was een kadertje bij een groter interview met AZ-trainer Verbeek.
Berichtjes over Arnhem of Arnhemmers intrigeren mij altijd. Holthus? Een Arnhemse bokser? Eens even googlen. Hmm, geen resultaten.
Dus maar eens even gebeld naar boksclub Muscular, de Arnhemse boksclub sinds 1931. De grote Wim Gerritsen, enkele jaren Nederlands kampioen en jarenlang op hoog niveau gebokst in de Duitse Liga, is daar nu trainer.
Ik bel naar het secretariaat en krijg zijn bijna 80-jarige vader, ook Wim Gerritsen geheten, aan de lijn. Hij weet alles van de club en kent iedereen.
Gerritsen: “Holthus, zeg je…?”
Ik:  “Ja, Holthus….”
 Korte stilte.
Gerritsen: “Jahaa, ik ken maar één Holthus die bij ons gebokst heeft. Maar da’s lang geleden, hoor.”
Ik: “Dat zal ‘m dan toch waarschijnlijk zijn. Hij zou hebben gebokst tegen de trainer van voetbalclub AZ, Gert-Jan Verbeek.”
Weer een stilte.
 Gerritsen: “Dat zou kunnen, want ik denk dat het in de jaren ’80 was dat Peter Holthus bij ons heeft gebokst.”
Ik: “Volgens een krant was hij echt een beul, hij zou Gert-Jan Verbeek knock out hebben geslagen…”
Een lange stilte. En dan zo’n kort, echt Arnhems lachje.
Gerritsen: “Nou, dat denk ik niet. Holthus was een gebakje. Hij kon er niets van.”


Na nog wat kletsen over Muscular, leg ik de telefoon neer. Of de journalist van De Pers heeft een verhaal verzonnen, of Gert-Jan Verbeek, of er is nog een andere Arnhemmer van die naam die gebokst heeft. Ik neig ernaar om Wim Gerritsen te geloven.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten