zaterdag 25 februari 2012


De vrije geest wappert door Arnhem
Het broeit in Arnhem. Er gebeurt veel meer dan je als argeloze stadsbewoner denkt. Ik heb het over creativiteit, inspiratie. Oké, de kunstacademie zorgt hier al heel lang voor een stroom jonge creatieven en in de jaren ’60 waren er de ‘artistiekelingen’ die bij elkaar hokten in café de Kameleon. We brachten de fantastische woordgoochelaar Johnny van Doorn voort. En in de modewereld speelt Arnhem op internationaal niveau mee.
Maar ‘kunst’ in Arnhem was voornamelijk gesloten, iets voor de happy few. Het raakte de stad niet. En echte talenten trokken door naar het westen van het land.

Überchillen met een biobroodje
Nu is het anders. Het borrelt. Veel creatieve jongeren komen juist naar Arnhem omdat er een klimaat is waarin ze de ruimte krijgen. Het modekwartier in Klarendal is het bekendste voorbeeld, maar er is veel meer.
Ik liep vorige week binnen bij café Sugar Hill, in Klarendal. Een klein broeinest van jongeren die achter een biertje met de laptop op schoot zitten te ontwerpen. Of kletsen over muziek, kunst of gewoon het leven.  
Op de Hommelweg zie ik al een tijdje een opvallend café. Het blijkt Tape te heten. Jongeren hangen er rond met een espressootje, Russisch biertje of biobroodje op gekke stoeltjes en banken. Met muziek van lp’s (hè, da’s uit mijn tijd!) ‘űberchillen’, zeggen ze zelf.

In de oude, tijdelijke stationshal keek ik de afgelopen maanden vreemd op van een soort simpel ‘pop up’-café, met weer die jonge gasten die achter een koffie met hun laptop aan de gang zijn… Wat doen die toch allemaal? Dit dus:

Arnhem-Berlijn: reuring in de tent
Vorig jaar, eind september, was er ineens in een loods op het industrieterrein bij Het Broek ‘Arnhem-Berlijn’. Wie het organiseerde(n)? Geen idee, maar ineens was er een dag lang een vrijplaats met films, geluidskunst en veel meer, lees ik op de website www.aswespeak.nl. De vrije geest van Berlijn wapperde door Arnhem. Leuk! Ik ben er niet geweest, maar enkele weken daarvoor was ik in Berlijn. In de wijk Prenzlauer Berg zag ik hoe een oud fabriekscomplex – midden in een woonwijk! – in gebruik was genomen en opgeknapt door jongeren: er was een boksschool, een garage en atelierruimtes voor meubelmakers, en andere creatieven. Zoiets stelde ik me voor bij ‘Arnhem-Berlijn’.

Rock that city
Het grappige is dat als je ernaar vraagt, deze jonge honden het leuk vinden om van Arnhem een plaats te maken waar ‘het' gebeurt. Klinkt vaag, maar dat is ’t niet: ze doen het! Ze organiseren van alles. Dansfeesten, eenmalige exposities, kleine muziekfestivalletjes… ze gebruiken de stad voor hun creaties, zetten ‘m in beweging. Deze ouwe Arnhemmer zegt: doen! Breng maar eens lekker veel reuring in die statige provinciehoofdstad met z’n ambtenarij! Ben benieuwd waar ik dit voorjaar weer tegenaan loop.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten