woensdag 11 juli 2012

Kenny van Hummel

Ik vind het mooi als een Arnhemmer een fraaie prestatie neerzet. Daarom volg ik al jarenlang wielrenner Kenny van Hummel. In de Tour de France van 2009 groeide de sprinter uit tot een landelijke volksheld. Heel Nederland vroeg zich 's avonds om een uur of zes af of  'Hummeltje' weer heelhuids over die vreselijke bergen was gekomen en binnen de tijd de eindstreep had gehaald. Hij redde het steeds net.
Het leukst waren zijn antwoorden op vragen van journalisten, direct na aankomst. Helemaal uitgewoond, hangend over zijn stuur, wist hij steeds in Ernumse tongval een sappig verhaal op te dissen, steevast afgesloten met een grote Van Hummel-smile. Een gewone jongen tussen al die big shots. Ontroerend. Heerlijke tv. Hij stond laatste in het algemeen klassement, maar was een held. Helaas viel hij op een dag uit met een zware knieblessure na een val. Nederland was in rouw.



Wil je Kenny van Hummel volgen? Kijk op
zijn site www.kennyvanhummel.com  

















Een paar maanden daarvoor interviewde ik hem voor het magazine van Roelofs, de fietsenwinkel in Arnhem waar Van Hummel had gewerkt. Een aardige kerel, open en lachgraag. Hij is niet zo mager als veel wielrenners, maar hij is dan ook sprinter, moet het van explosieve kracht hebben. Hij had al de nodige grote koersen op zijn naam geschreven, maar de Tour.... dat is andere koek! Toen ik hem vroeg of hij zich in de sprint durfde te wringen tussen grote jongens als Petacchi, zette hij grote ogen op. "Waarom niet? Ik respecteer ze, maar het zijn ook maar gewone jongens. Natuurlijk kan ik ze hebben." Fraai! Daarna vertelde hij hoe hij zijn sprint trainde: op een omhoog lopend weggetje tussen Arnhem en Wolfheze tien keer achter elkaar vol de sprint aantrekken, helemaal tot 'ie stikkapot was. Ik was even stil.



Aandacht in De Gelderlander voor Arnhems enige
winnaar van een Tour-etappe.

















Wat zou het mooi zijn als Van Hummel ooit een Tour-etappe wint. Vrijdag 6 juli was hij er dichtbij: hij werd vierde. Weet je trouwens dat ooit een Arnhemmer een Tour-etappe won? Dat was Cees van Espen. In 1965 reed hij in de sterke Televizier-ploeg van ploegleider Kees Pellenaars. Van Espen won de vijfde etappe. Laten we dat altijd onthouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten