zaterdag 7 juli 2012

Arnhem en z'n media


Alles wat met Arnhem te maken heeft, interesseert mij. Nee, er is geen Arnhemse Courant meer, maar er verschijnt veel in en over Arnhem. Online of in print. Het kan allemaal, als je het slim aanpakt. Dus het gebeurt.
Online loer ik nogal eens op Arnhem Dichtbij, As We Speak, Arnhem Was Geht en Bureaudebruijn.nl. Man man, wat gaan we los, in Arnhem. D'r is elke dag zoveel te doen in de stad dat ik bijna geen tijd meer heb om te werken...
Interessant vind ik ook arnhemnieuws.nl en arnhem.nieuws.nl (lekker concurreren met elkaar, het verschil is slechts één puntje), met veel wijk- en regionieuws. Dat vind ik leuk. Natuurlijk wil ik alles weten over evenementen in de stad, maar wat zegt nou meer over Arnhem dan het gewone, dagelijkse nieuws? Ik wil weten waarom het fietspad door Het Broek tot 20 juli dicht is, hoe die tasjesroof bij station Velperpoort is afgelopen en waarom in Malburgen twee mannen met elkaar op de vuist zijn gegaan.

In print zie ik soms ergens Eigen! liggen. Een sponsored glossy ofwel feel good magazine met een luxe uitstraling. Goed en slim gemaakt. Mooi beeld, stijlvolle verhalen en luxe advertenties afgewisseld met rubrieken over design, kunst en uitgaan. De kosten worden gedekt door de ondernemers die een mooi artikel in het magazine krijgen en door advertenties. Op hun website las ik dat hun concurrent, Luxity, net ter ziele is. Dat gebeurt ook. 



Theo Janssen, glimlachend en relaxed.
Ha! geeft hiermee direct z'n band met Arnhem aan. 
Hotel Haarhuis breidt uit.
Bijna surrealistisch beeld
van werk aan Haarhuis 2.0























Vorige week zag ik voor het eerst Ha! (ook al met uitroepteken!). Het magazine van Best Western Hotel Haarhuis. Een mooi coververhaal met Vitessenaar (en tijdelijk Ajacied) Theo Janssen, met andere invalshoeken dan in de duizenden voorgaande interviews met Theo. En gaaf, bewerkt beeld van Louis Drent.
Het opvallende is dat Ha! echt Arnhem ademt, terwijl Hotel Haarhuis decennialang een 'gesloten bolwerk' is geweest. Lange tijd bestond er nauwelijks een band tussen Haarhuis en Arnhem. Je ging er niet eten, het was een hotel voor gasten van buiten de stad.
Maar met het thema van dit nummer, 'Sport', legt directeur Arjen de Vries heel losjes en goed de nadruk op de band tussen hem (en dus Haarhuis) en Arnhem. De Vries speelde vroeger waterpolo bij AZC 1882, en dat laat hij in beeld zien. In een dubbelinterview met hem en Paul van der Kraan (voormalig) algemeen directeur van Vitesse, toont hij zijn liefde voor Vitesse. Hij zet in dit nummer figuurlijk de deuren van Haarhuis wagenwijd open voor Arnhemmers en zegt: kom eens gezellig wat bij mij eten.  



Theo op de Korenmarkt.
Lekker beeld, mooie kleuren. 

De Vries met een oud
waterpolo-maatje.

















Arnhems nieuws in Ha!





















Alles rozegeur en maneschijn, in Ernum? Vergeet het maar. Ook de Arnhemse media hebben oog voor de eurocrisis. Die slaat hier venijnig toe. Kijk maar eens naar de leegstand in het centrum: schrikbarend! Op www.arnhem.nieuws.nl schrijft Ben Ratelband daarover in de column 'Spookstad'. De crisis teruggebracht tot Arnhemse proporties. Zo hoort dat, in onze media.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten