donderdag 19 juli 2012

Arnhemse meisjes: heerlijk!

Hoe vertel je mensen die Arnhem nauwelijks kennen dat wij een prachtige stad zijn? Nou, gewoon, daar hebben wij City Marketing voor. Maar wat ze daar ook achter hun bureaus doen en bedenken, er is één merk waar ze nooit tegenop kunnen. Dat iedereen al kent en ijzersterk is: Arnhemse meisjes. Die met die blonde wapperende haren? Ja ook, maar ik bedoel de bekende, heerlijke, hardgebakken koekjes van bladerdeeg en met veel suiker bestrooid.
Bakker Hagdorn bakte ze voor het eerst in 1829 en volgens mij is het recept nog steeds 'familiegeheim'. Ik heb thuis het koekblik met foto's erop van bekende Arnhemse plekjes, waarin je ze kunt kopen. Net als de kartonnen trolleybus waarin ze ook verpakt worden.


Zo'n sterk merk krijgt natuurlijk navolging. Het Arnhemse meisje Myrthe Brak richtte een club op die jaarlijks de Alpe D'Huez beklimt voor het goede doel: kijk maar op www.arnhemsmeisjefietst.nl .
Sinds enkele jaren is op het Kerkplein Grand Café Arnhems Meisje gevestigd. En guess what? Bij de koffie geen Arnhems Meisje. Onvergeeflijk.
We hebben zelfs een beeld van een Arnhems Meisje. En waar heeft de gemeente dit mooie meisje weggezet? In een achteraf gelegen hofje achter de Weerdjesstraat. De Arnhemse publicist Kees Crone ijvert zich ervoor dat ze naar de binnenstad mag.
Ik ben er nog niet. Er is een website Ambitieuze Arnhemse Meisjes. Ondertitel: netwerk voor lokale business babes. Ik zeg: zet 'm op, meiden! Al weet ik niet waarmee.
Nog één: 
www.arnhemsmeisje.nl leidt naar... een website over trouwjurken. Toepasselijk. Maffe ondertitel: Hysterische trouwideeën voor nuchtere Hollandaises.

En dan is er nog de prijs Arnhems meisje, die de gemeente toekent aan mensen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de stad. Ze heeft nu ook een broertje: Arnhemse Piet. Ach gut... Ik heb toch liever een Arnhems Meisje. 


Arnhemse Meisjes? Jazeker. Meestal staan ze
onder aan de Zijpendaalseweg. Maar toen ik ze
wilde fotograferen, liepen de dames in galop naar boven. 



Ik ga het merk even verder laden. Want in welke stad vind je op nog geen 100 meter verwijderd van de bruisende binnenstad en een stampend plein vol kroegen een stil weiland waar 's zomers kalm koeien grazen of liggen te herkauwen? In Arnhem! Ik durf er een kratje bier onder te verwedden dat geen stad in de wereld zo'n fraaie tegenstelling in z'n hart herbergt. Als dat geen goeie marketing is! Je loopt zo vanuit de drukte de Ziepse Poort onderdoor om je vervolgens in een stiltegebied te wanen.
Meiden van de Sonsbeekwei: van harte. Voor mij zijn jullie in ieder geval elke zomer de meest opvallende Ernumse Meisjes.




Alleen in Arnhem: de meiden van de Sonsbeekwei.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten