zaterdag 12 mei 2012

Hulde aan de Arnhemse Courant


Mijn ouders lazen vroeger de Arnhemse Courant. Ik ook, en dan vooral het Arnhemse nieuws en sport. Dat voelde lekker Arnhems. Er stonden zelfs wedstrijdverslagen in van mijn voetbalclub, Eendracht. De Arnhemse Courant was er altijd.
Totdat Wegener het in zijn hoofd haalde onze krant samen te voegen met De Gelderlander. En helaas viel die 'fusie' heel slecht uit voor Arnhem: in feite kwam het erop neer dat de geest van de Arnhemse Courant verdween. Weg dat lekkere gevoel van een stad met een eigen krant.


Het laatste exemplaar: 3 november 2001.












De Arnhemse Courant was een van de oudste kranten in Nederland. Roemrucht ook. In de 19e eeuw joeg de liberale (destijds een progressieve stroming) Arnhemse Courant met zijn artikelen conservatief Den Haag regelmatig schrik aan. Arnhemse politici speelden landelijk een belangrijke rol. J.M. de Kempenaer, lid van de Arnhemse gemeenteraad en rijksadvocaat van Gelderland, werkte mee aan de voorbereidingen van de nieuwe grondwet en werd minister van Binnenlandse Zaken. Er waaide een intellectuele, vrije en liberale geest door Arnhem, mede gevormd door de Arnhemse Courant.

Natuurlijk wist ik dat allemaal niet toen ik als kleine jongen de Arnhemse Courant las. Pas later heb ik me daar eens in verdiept.
Dank zij een verhuizing enkele maanden geleden, kwam ik het allerlaatste exemplaar van de Arnhemse Courant weer tegen. Ik herinner me dat ik 'm doelbewust kocht als bewaarexemplaar, want ik had geen abonnement (!). Datum: zaterdag 3 november 2001.



Een kleine mededeling. Duidelijk is:
de strijd is gestreden, de slag verloren.
Redacteur Tonny Meijerman schrijft
op het ritme van de neerslachtig
beierende klokken van de Eusebius
een mooie overdenking.

Wat me opvalt, nu ik 'm weer voor me heb, is de berusting die de krant uitstraalt. Overduidelijk was de strijd al geleverd, de slag verloren. Op pagina 1 slechts een berichtje dat vanaf maandag een 'krachtenbundeling' van kranten komt. In het katern 'Focus' schrijft de hoofdredacteur van De Gelderlander een saaie terugblik op de 'fusie' met als laatste zinnetje: De Gelderlander is er klaar voor. Pfff, spannend...
In het katern 'Regio Arnhem' een foto van champagne drinkende hoofdredacteuren van beide kranten voor het kantoor op het Gele Rijdersplein. Gert Selles, hoofdredacteur van de Arnhemse Courant, lacht manmoedig.
Slechts redacteur Tonny Meijerman schrijft in zijn column - Hulde, hulde aan de Arnhemse Courant - op het ritme van de neerslachtig beierende klokken van de Eusebius een gevoelige overdenking.


Ach, het is 2012. Ik screen op de internetsite van De Gelderlander weleens het nieuws over Arnhem. Maar wat zou ik 't leuk vinden om een Nieuwe Arnhemse Courant te maken. Effe dromen: een weekblad met de katernen 'De wijken', 'Sport', 'Cultuur', en 'Arnhemse politiek'. Lekker pittig en eigenzinnig. Op donderdag, ruim voor het weekend, uitkomen. Veel mooi beeld. Onmogelijk natuurlijk in deze interactieve tijd, want onbetaalbaar. Weet ik ook wel, maarre... het was alleen maar effe dromen.

Nog één keer, voordat 'ie weer de la in gaat.

2 opmerkingen:

  1. Je zou bijna denken om artikelen van diversen websites van/over/uit Arnhem te bundelen en deze te publiceren onder de naam Arnhemse Cou(k)rant

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Dekkertje,

      Dan zou je bijvoorbeeld elke week een mooi dik pakket met artikelen over Arnhem krijgen. Maar in geprinte vorm is dat onbetaalbaar. Tenzij je direct enkele tienduizenden abonnees hebt. Als je bijvoorbeeld de leukste of beste artikelen over Arnhem zou willen bundelen, zou je ze op een website kunnen plaatsen. Maar: het is veel werk om alles bij te houden en: denk om de copyrights!

      Verwijderen