maandag 9 april 2012

200.000 vierkante meter leegstaande kantoorruimte in Arnhem (2)




Nu nog een kale vlakte en fietsenstalling. Staat hier over enige tijd
La Mairesse?

Een druilerige tweede paasdag. Een prima dag om een vervolg te schrijven op mijn blog van 14 maart, waarin ik schreef over projectontwikkelaar Eurocommerce, die achter het station (aan de Sonsbeekzijde) een nieuw kantoorpand gaat bouwen - La Mairesse. Terwijl in Arnhem 200.000 vierkante meter kantoorruimte leeg staat. Hoe kan dat?
Ik probeerde informatie in te winnen bij Eurocommerce. Ik kreeg één vriendelijk, maar nietszeggend mailtje terug. Op een nieuw mailtje van mij, met de nodige vervolgvragen, werd niet meer gereageerd door mijn contactpersoon. Ondanks herhaalde verzoeken van mij.
Nu afgelopen vrijdag bekend werd dat Eurocommerce sursance van betaling heeft aangevraagd, dus financieel in zeer zwaar weer zit, snap ik het. Mijn contactpersoon zal zijn hoofd even niet bij een paar lastige vragen van een of andere blogger hebben gehad. Ik blijf proberen.


Restant uit de economische hoogtijdagen
Afgelopen vrijdag sprak ik wel Toon Verschuren, Senior Adviseur Economische Zaken van de gemeente Arnhem. Hij houdt zich bezig met de Arnhemse kantorenmarkt. Verschuren vertelt dat het aantal leegstaande vierkante meters in de Arnhemse kantoorpanden na de crisis van 2008 snel is opgelopen. Logisch.
Waarom dan toch nieuwbouw achter het station? Verschuren: "De plannen voor de bouw van kantoorpanden rond het vernieuwde Arnhem Centraal, zijn gemaakt rond 2000. Toen ging het economisch nog goed in Nederland. Enkele kavels achter het station heeft de gemeente verkocht aan de projectontwikkelaars NS Poort en Eurocommerce. Die laatste wil op die plek zo'n 10.000 vierkante meter kantoorwerkplekken bouwen. Voor La Mairesse is al een bouwvergunning afgegeven."


Maar wat nu?
Wat gebeurt er met die kavels als Eurocommerce failliet gaat? Kunnen zij die grond doorverkopen aan een partij die met die locatie iets anders wil gaan doen? Verschuren: "Nee, want er ligt nog altijd het bestemmingsplan van de gemeente. Er moeten kantoorpanden komen. Daar is nog steeds behoefte aan."
Hè? En die 200.000 vierkante meter leegstand dan?
"Ook al zullen de komende tijd in de stad kantoorpanden gesloopt worden of een nieuwe bestemming voor die panden gezocht worden, de locaties rond het vernieuwde Arnhem Centraal blijven in trek voor de bouw van nieuwe kantoorpanden."


Station Arnhem Centraal: toplocatie
Waarom? Omdat onder meer de rijksoverheid graag zijn werknemers ziet werken op locaties dicht bij NS-stations. Verschuren: "Rond veel vernieuwde NS-stations zijn goede voorzieningen aanwezig voor de werknemers en de kantoorpanden zijn vaak nieuw en duurzaam. Dat geeft status. De rijksoverheid heeft twaalf concentratiesteden aangewezen waar nog kantoorontwikkeling plaatsvindt rond NS-stations en waar zij graag haar werknemers ziet werken." Met een zweem van trots: "Het vernieuwde station van Arnhem behoort tot die toplocaties. Dat is goed voor de werkgelegenheid."


Wie betaalt de verliezen?
Er is veel meer te vertellen over de kantoorleegstand in Arnhem. Volgende keer: Toon Verschuren over wie de verliezen van de sloop van nog niet afgeschreven kantoorpanden moeten betalen. En over de oplossing op middellange en lange termijn van de kantoorleegstand. Heb jij vragen? Reageer en ik kom op jouw vraag terug.

Nog een keer het bouwterrein, maar vanaf de Bouriciusstraat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten