woensdag 17 april 2013



Arnhem in Oranje!


Over enkele dagen stroomt het centrum van Arnhem vol met feestende soortgenoten die op de vreemdste manieren oranje zijn uitgedost. Naarmate het later wordt gaan die feestelijkheden vaak over in schreeuwen, lallen en zuipen. Het is 30 april. Dit jaar met een extra bonus: de troonwisseling! 


We kunnen al de nodige Oranje-zaken kopen. Gekke hoedjes,
maffe shirts... alles is te koop.
















Ik houd ook van feesten, maar ik vind het zo raar om me onderdaan te moeten voelen van een familie die via erfrecht en door 'God gegeven' heerst over mij en zo'n 17 miljoen andere Nederlanders. In 2013! Een jaar waarin Nederland officieel bij mijn weten nog steeds een democratie is.
Ik vind de koninklijke familie ook erg veel kosten: op een NOS-site las ik een jaaroverzicht van 2011. Daaruit blijkt dat de koninklijke familie ons ongeveer 38 miljoen euro per jaar kost. Daarover hoeven ze geen inkomsten-, loon-, vermogens- en erfbelasting te betalen. Toch raar, want voor onze wet zijn we toch allemaal gelijk?
Daarnaast heeft de familie door die enorme inkomsten door de eeuwen heen goed te beleggen, geschat zo'n 4 miljard aan bezittingen. Kan ook meer zijn, want die gegevens zijn niet transparant. Eigenlijk zelfs redelijk geheim. En via internationale belastingconstructies levert dat vermogen jaarlijks veel op. 


Ja maar, ouwe zeikerd, ze leveren ook veel op. Bijvoorbeeld via handelsmissies. Dat kan best. Maar hoeveel dan? En zouden handelsmissies van Frankrijk, Zwitserland, Duitsland of Italië het zoveel slechter doen? Wie weet dat? Cijfers, iemand?
Ach, cijfers, cijfers.... het vreemdst voelde ik me toen onze aanstaande koning in 2010 tijdens de mei-herdenking hard wegliep na kreten van een Damschreeuwer. Ik ben nog zo'n primitieve geest die van een koning verwacht dat hij ten strijde durft te trekken. Voorop gaat in de strijd. Dit beeld paste daar niet in. Dat vond ik eigenlijk heel teleurstellend. Zoals ik het ook bedroevend vond dat zijn Argentijnse vrouw op tv de aanstaande koning 'een beetje dom' noemde. Het volk gniffelde, maar ik vond nu juist dat de aanstaande koning dat niet had moeten accepteren van zijn vrouw. Ik had met hem te doen. 


Kortom, het gaat me niet om de personen, ik vind gewoon het begrip koningshuis achterhaald. Ik behoor tot een minderheid. Dat weet ik. Daar leg ik me bij neer. Dat is democratie.
Maar wat
zegt het eigenlijk van ons Nederlanders dat de meerderheid gek is op een erg duur en gedateerd sprookje? Dat 'we' er geen moeite mee hebben om 'onderdaan' te zijn van een koningshuis dat we zelf via de belasting  betalen? Hopen we dat ze voor ons zullen zorgen in moeilijke tijden? Is het goedgelovigheid? Gewoonte? Bindt het 't volk? Is dat dan in landen waar geen koningshuis is, minder? Hopen we dat ze een keer één miljardje doneren aan de allerarmsten?  
Ik weet het echt niet. Wie legt het me eens goed uit? Voor goede argumenten ga ik om! Wie maakt van mij een overtuigde Oranje-klant? Dan zet ik de 30e in Ernum een oranje hoedje op.



Nou, nog één keer dan. Om in de stemming te komen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten