zaterdag 16 februari 2013


Polski Sklep Arnhem Steenstraat

De Steenstraat flikt het weer eens. Onze meest kosmopolitische straat heeft Arnhem verrijkt met een unieke winkel: Polski Sklep Arnhem, ofwel Poolse Supermarkt Arnhem. Op nummer 81 is sinds enige weken de supermarkt gevestigd. Het was me vast niet zo snel opgevallen dat Arnhem een Poolse supermarkt rijk is als niet mijn vrouw me enige dagen geleden heerlijke Poolse worst en Pierogi voorschotelde: een soort knödel met daarin groenten en kaas. Ik vond het lekker.
Steenstraat 81: Arnhems' eerste
Poolse supermarkt. Met Poolse vlag
in de etalage!

Poolse chips, frisdrank en verse broden. 

















Effe gaan kletsen daar, dus. Ik tref gelukkig een eigenaar die Nederlands spreekt, want ik spreek geen woord Pools. "We hebben al lang een winkel in Tiel. Daar kwamen altijd veel mensen uit Arnhem, daarom zijn we hier begonnen." Ze hebben zelfs eerst uitgezocht hoeveel Polen in Arnhem wonen. "Officieel staan 860 Polen in Arnhem ingeschreven. Maar er komen ook veel Poolse klanten uit de omgeving. En de supermarkt is natuurlijk niet alleen voor Polen. Die is voor iedereen die van lekkere dingen houdt!"


Een vriendelijk en behulpzaam Pools
winkelmeisje.
En hier zijn ze dan: de heerlijke Pierogi!












De supermarkt wordt twee keer per week bevoorraad uit Polen, dus de waren zijn zuiver Pools. "Klanten kunnen bij ons ook bestellingen opgeven, want één keer per week rijden we zelf naar Polen om die speciale bestellingen op te halen." Daarnaast is er elke dag vers brood en kun je er onder meer Poolse vleeswaren en worsten, Pools bier, Poolse kruiden, chocola, goelash en Poolse magazines en kranten kopen.

Poolse magazines en kranten.
En natuurlijk Poolse drankjes en bier.
Ik ga ze proberen!












De supermarkt is nog in de opbouwfase, want de afdeling cosmetica gaat nog uitgebreid worden en rond april komt er achter de supermarkt een slijterij. "Met Poolse wodka en wijn. En martini voor de dames", lacht de eigenaar.
Terwijl ik foto's maak, prijst de eigenaar zijn waar aan: "Bij ons kun je 2,5 liter cola krijgen voor 2 euro. Waar anders krijg je dat zo goedkoop?"
Die cola interesseert mij dan weer niet zo, maar Pools bier, Poolse worst en het verse brood vind ik wel buitengewoon interessant.
O ja: op zondag is de zaak open van 10:30 tot 18:00 uur. "Dan is het gezellig, want veel Polen gaan eerst naar de katholieke kerk in de Steenstraat, en komen dan nog even hier."
     


Geen opmerkingen:

Een reactie posten