zaterdag 19 januari 2013


Kiek deurdan!

Ik heb het geluk dat een maat van mij op de Geitenkamp woont. Dan zit ik nog eens in lijn 7, de trolleybus richting Geitenkamp. Zo ook deze week. Op het Willemsplein stapten twee oude mannen in.Traag zetten ze zich op het bankje voor mij. Arnhemmers van het oude soort. Heuren naar achteren gekamd, bakkebaarden en beiden een groot, donkerbruin leren jack aan. Een van hen was tamelijk dik en had een bril op de neus die z'n beste jaren had gehad. Tijdens de rit door de stad keken ze stuurs en zwijgend naar buiten. Tot zo ver niets bijzonders.
Bij halte Velperpoort zei de man die bij het raam zat met een trage, zware stem: "Kiek deurdan." Hij wees met z'n duim naar het tunneltje onder Velperpoort en stootte effe de ander aan.
Ik keek mee. En zag twee magere, armoeiige junks tegen elkaar schelden en duwen. Het was berstenskoud en ze hadden geen winterkleren aan. Omdat de bus even stilstond, zagen we het tafereeltje enige tijd aan. Toen de bus weer in beweging kwam, zei 'de bril': "Die zun niet goed wies." Z'n maat knikte.



Station Velperpoort. Ondanks verscherpt toezicht nog vaak
een hangplek voor junks. Links het rode tunneltje.


















We reden verder over de Velperweg. Een oude vrouw kuchte om de zoveel seconden en voor in de bus negeerde een moeder haar zoontje dat verveeld tegen hun plastic boodschappentassen stond te schoppen. Er kwam weer beweging in de mannen ter hoogte van Monnikenhuize. Moeizaam draaiden de hoofden naar links. Ik wist waarom. Hier stond vroeger ons voetbalstadion. Ik was benieuwd wat ze zouden zeggen. Maar de bus reed door en er kwam niets. Helemaal niets. Na enige tijd draaiden ze hun hoofd weer naar voren.

Op het Marktplein moest 'de bril' eruit. Even voordat de bus zou stoppen, hees hij zich omhoog van de bank, terwijl hij in zijn broekzak voelde. Ongetwijfeld op zoek naar zijn huissleutels.
Z'n maat zei niets. De busdeur zwente open en de bril zei: "Ajuu Sjaak. Beter bij de vrouw dan bij die twee leipe." Sjaak stak flauwtjes een hand op. De bus reed door. De volgende halte moest ik eruit. Sjaak zat roerloos naar buute te kieke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten