woensdag 28 november 2012


Eindelijk een monument voor Nieuw Monnikenhuize

Eindelijk! Het werd tijd: op vrijdagmiddag 21 december wordt een monument onthuld voor stadion Nieuw Monnikenhuize. Om precies te zijn: een gedenkstrip aan de Rosendaalseweg, waar vroeger de ingang was. De ingang met de pilaren met elk een bal erop. Welke Arnhemmer zou zich dat niet meer herinneren.
Dat allemaal dank zij Ferry Reurink, die al zijn hele leven een fanatieke Vitesse-supporter is. Hij heeft er achter de coulissen jarenlang aan gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Als Arnhemmer en Vites-supporter vind ik dat geweldig.


Arnhem heeft, om de geschiedenis van de stad op straat zichtbaar te maken, al meerdere van die gedenkstrips. Onder andere voor het geboortehuis van Marga Klompé, in de Rijnstraat, nr, 22. Klompé was de eerste vrouwelijke minister in Nederland. En een Arnhems meisje.
Nu dus, dank zij de inspanningen van Ferry Reurink, een gedenkstrip voor stadion Nieuw Monnikenhuize, waar Vitesse van 3 september 1950 tot 21 december 1997 zijn wedstrijden speelde. Effe bellen met Ferry Reurink, dus.




Een deel van de gedenkstrip voor het pand van Rijnstraat 22. 




Het pand staat nu te huur.
Tja, de economisch crisis gaat
helaas gewoon door.














Dit moet in Arnhem toch ook kunnen
"Natuurlijk moet daar een monument komen. Vitesse heeft in Nieuw Monnikenhuize gespeeld, maar ook ESCA. Er zijn muziekconcoursen gehouden en atletiekwedstrijden. Voor heel veel Arnhemmers is stadion Nieuw Monnikenhuize een belangrijke plek geweest. Ik heb het altijd belachelijk gevonden dat er in de nieuwe woonwijk die op het oude stadionterrein is gebouwd, niets aan het stadion en Vitesse herinnert. Toen ik in 2007 met mijn boek 'Het Stadioncomplex' bezig was, zag ik dat ze bijvoorbeeld in Brunssum op het voormalige terrein van Limburgia een mooie gedenksteen in de nieuwbouwwijk die daar was verrezen, hadden gemaakt. Met in de bestrating het embleem van de club. Toen dacht ik: dat moet in Arnhem toch ook kunnen."



Even genieten: de staantribune (vak AA, BB, CC en DD)
van Nieuw Monnikenhuize.
Foto: Hans Broekhuizen uit het boek: 'Monnikenhuize,
afscheid van een voetbalstadion'.
 















Jarenlang erachteraan gezeten  
"Ik heb er enige jaren bij de gemeente achteraan gezeten, maar dat bloedde dood. Toen de gemeente in 2011 een actie hield onder Arnhemmers om een plek in de stad te nomineren voor een gedenkstrip, ben ik er direct weer op ingesprongen. Ik heb stadion Nieuw Monnikenhuize genomineerd. Bij de stemming op internet heb ik met stip gewonnen."
Hoe is het toen verder gegaan? "Met behulp van de gemeente Arnhem en de Supportersvereniging Vitesse is er geld gekomen en hebben we een programma gemaakt om de gedenkstrip te onthullen."
Ferry vertelt dat er naast de strip nog iets wordt onthuld. Wat? Verrassing! 


Speciale gast onthult
Op vrijdagmiddag 21 december om 13.00 uur zal het monument geopend worden door onder meer wethouder Van Gastel. Maar veel belangrijker: het is Ferry gelukt om een zeer speciale gast naar Arnhem te laten overvliegen: vanuit Servië komt onze oude Vitesse-held, Dejan Curovic ofwel DJ Superstar! De man die het laatste doelpunt van Vitesse op Nieuw Monnikenhuize (2-1 tegen Twente) heeft gescoord, zal het monument onthullen. Wat gaaf!
Ik zeg: houd 21 december vrij en kom! Zeker voor Vitesse-supporters gaat dit een prachtige dag worden.  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten